-Niezależne centrum kultury-
Robić swoje niezależnie od wszelkich przeciwności.W. Meyerhold

Współpraca

Służewski Dom KulturyMoje Sielce

Przyjaciele

warsztaty aktorskieFundacja Artystyczna PERFORMOdin Teatret
Projekty Realizowane ze środków budżetu państwa

„KWARTET” HEINERA MULLERA

 

kwartet-03„KWARTET” HEINERA MULLERA.

„I nie zapominaj, że poezja jest językiem dla siebie samej.”
Sarah Kane „Łaknąć”

Akcja sztuki Heinera Mullera sprowadza główne wątki powieści epistolarnej Choderlosa de Laclos
„Niebezpieczne związki” do „gry teatralnej”, w której dwoje wykonawców wciela się w poszczególne
charaktery z powieści, ukazując okrucieństwo ludzkich relacji, sprowadzających się ostatecznie do
walki o posiadanie i pokonanie „innego”. Dla twórców spektaklu to pandemiczne libido mortis
Mullera jest przede wszystkim poetycką, senną wizją pełną groteski i absurdu, od którego każdy
dojrzały twórca zanurzający się w świat ludzkiej psychiki, nie może się uchylać i nie powinien dążyć
do nadania mu sensu.
Tekst Mullera, w szczery aż do bólu sposób, ujawnia podświadome mechanizmy rządzące ludzkimi
relacjami, których bazą jest nasza seksualność. W czasach Mullera nazywało się to walką płci.
Współcześnie – czy się to komuś podoba, czy nie – ta binarna opozycja straciła już na wartości.
Konfrontowanie widzów ze stereotypem: władczy mężczyzna/uległa kobieta, jest ciągle aktualne, ale
niewystarczające. Transformacja tożsamości osobniczej, jaka dokonuje się w świadomości
współczesnego człowieka, zwłaszcza najmłodszego pokolenia, ustawia tekst Mullera w całkiem nowej
perspektywie. To co w tekście Mullera nabiera nowej dynamiki, to opozycja młodość/starość i
narastające napięcie jakie budzi konfrontacja niebinarnego i binarnego sposobu myślenia o własnej
tożsamości. Dlatego zamierzeniem twórców spektaklu jest stworzenie struktury dramatycznej, łączącej
w jednym dziele: aktorstwo, taniec oraz film, w której partnerami dwójki głównych aktorów będzie
para młodych tancerzy oraz operatorka kamery.
Zapośredniczenie medialne działań scenicznych nawiązywać będzie do zapośredniczenie ludzkich
relacji w XXI wieku, czego ekstremalnym przykładem były okresy lockdownu w czasie pandemii.
Obraz z kamery, piktorialny sobowtór aktora jest dla twórców spektaklu żywym partnerem dialogu, a
nie tylko scenicznym gadżetem działającym, jako element scenografii, dlatego zaproszona do
współpracy operatorka kamery, będzie zanurzoną w akcji teatralnej partnerką dialogu. Biorąc pod
uwagę tematykę spektaklu, możliwość podglądania na ekranie filmowym akcji scenicznej nawiązuje
do dosyć częstych praktyk związanych z erotyką sporej części naszego społeczeństwa.
Spektakl powstaje w ramach programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im.
Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Projekt dofinansowany ze srodkow Zwiazku Artystow Scen Polskich ZASP- Stowarzyszenie.

plakat_finansowanie_OFF POLSKA_(print) 17_Kwartet-1MKiDN_kolor (1)

 

OFF_Polska_Artboard-1-copy-13it_logotyp_mini
ZASP logo krzywe plik


zaprojektowane przez: ontherocks