-Niezależne centrum kultury-
Aby zbudować idealny teatr potrzeba niewiele, ludzkiej energii, koncentracji i ciszyPeter Brook

Współpraca

MDK „MOKOTÓW”Służewski Dom KulturyMoje Sielce

Przyjaciele

warsztaty aktorskieFundacja Artystyczna PERFORMMandalayOdin Teatret
21.05 – SAM. P. Wasilkowskiego

21.05 – SAM. P. Wasilkowskiego

SAM.
(Na podstawie tekstów Samuela Becketta, Sarah Kane oraz Williama Szekspira.)

SCENARIUSZ, REŻYSERIA I WYKONANIE: PRZEMYSŁAW WASILKOWSKI

Spektakl SAM oparty na tekstach Williama Szekspira, Samuela Becketta i Sarah Kane, nie posiada tradycyjnej struktury dramatycznej, gdzie historia bohatera poprzez perypetie, zmierza do jakiegoś finalnego rozwiązania. Nie ma w nim też wyraźnie zarysowanej postaci scenicznej, o której można powiedzieć coś jasnego i pewnego. Akcja spektaklu zbudowana jest z zabłąkanych fragmentów „Hamleta”, „Towarzystwa” i „Psychosis 4.48”. Ich wspólnym tematem jest świadomość, świadomość kogoś, kto za wszelką cenę chce ustalić, kim tak naprawdę jest, chce poznać tego kogoś, którego twarz wykleja wnętrze jego umysłu? Takie pytania – czy nam się to podoba czy nie -, docierają do nas wyraźnie i nieubłaganie w sytuacji kryzysu tożsamości, w stanach szoku lub załamania nerwowego. Dlatego taki, a nie inny dobór tekstów. Beckett pyta z precyzją i metodycznością, nieomal kartezjańską. Sarah Kane krzyczy, bez ogródek, prosto z serca. Szekspir wyśpiewuje to w monologach szalonego Hamleta. Co ich łączy? To, że człowiek musi toczyć ten pojedynek sam. Aktor ma jednak na scenie tą przewagę, że towarzyszy mu stale jego teatralny, wizualny sobowtór, umożliwiając sytuację dialogu tak z autorem, jak i z widzem.
W sferze praktyki teatralnej, spektakl powstał z inspiracji ostatnim etapem pracy Jerzego Grotowskiego, odkryciami psychologii zorientowanej na proces Arnolda Mindella, a w głównej mierze sytuacjami dialogicznymi wynikającymi z autoreferencyjnych struktur narracyjnych monologów beckettowskich. Ten ostatni obszar jest centralnym polem badawczym artysty i głównym tematem jego przewodu doktorskiego, realizowanego pod okiem prof. Krystiana Lupy.
W praktycznym badaniu sytuacji dialogicznej twórca korzysta z wiedzy i konsultacji psycholożki Agnieszki Wróblewskiej z Warszawskiej Akademii Psychologii Zorientowanej na Proces.

Spektakl miał swoją premierę 20 września 2015 roku w sali Teatru Laboratorium, Instytutu Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. Od tego czasu pokazywany był na kilku festiwalach teatralnych, na których został uhonorowany nagrodami: główna nagroda aktorska na festiwalu OFTeN w Ostrowie Wlkp. (2016), Grand Prix na festiwalu SzekspirOff w Gdańsku (2016).

21 maja, godzina 19:00
wstęp wolny!

Konieczna rezerwacja miejsc:
katarzyna@teatrbaza.pl
tel. 664 170 300

zaprojektowane przez: ontherocks